Hide & Seek – Things Are Not What They Seem

Cilla Robach Förste intendent, Konsthantverk och design 

Verket Hide & Seek – Things Are Not What They Seem (Fig. 1–2) består av en stor handknuten matta utförd i mindre delar. Mattans motiv är ett mönster skapat med inspiration av cikador, framförallt deras vingar. På några av mattbitarna har det landat tredimensionella cikador i form av broscher. Varje ruta av mattan är också ett eget verk. Det nedre vänstra hörnet är den del som Nationalmusei Vänner Bengt Julins fond generöst har donerat till Nationalmuseums samlingar. 

Verket har skapats i samarbete mellan formgivaren Anna Forsberg och smyckekonstnären Märta Mattsson, båda verksamma i Sverige. Utgångspunkten var deras gemensamma intresse för insekter. Anna Forsberg har fascinerats av deras former, färger och geometriska mönster, medan Märta Mattssons arbete bottnar i en personlig fobi för insekter och ett försök att bearbeta denna. Båda har arbetat med olika insekter men just cikadan har redan innan samarbetet inspirerat dem att skapa mattor respektive smycken. Därför blev steget till ett gemensamt verk med cikadan som mötespunkt naturligt. Våren 2016 påbörjade de arbetet med Hide & Seek – Things Are Not What They Seem och ett år senare var verket färdigställt.

Processen utvecklades till ett kontinuerligt utbyte mellan konstnärerna där de arbetat parallellt med designen av såväl mattan som smyckena. Ett stort antal färg- och formprover skickades fram och tillbaka mellan konstnärerna och mattillverkaren i Nepal innan de blev nöjda. Valet slutade i dova nyanser av buteljgrön, orange, duvblått och gulbeige med samtliga konturer i svart. Forsberg och Mattsson har också noga avvägt cikadornas placering på mattan, då denna beslutats i relation till mönster och färgställning. En brosch där cikadan har en grön kropp sitter på en grön bit av mattan medan en orange har landat på en mindre orange fläck. Konstnärerna framhåller att i vilt tillstånd kan cikadorna, likt kameleonten, ”låna” färg av sin omgivning.1

Estetiska referenser till verket återfinns i den stiliserade geometriska naturavbildning som t.ex. i Louis Comfort Tiffany eller Frank Lloyd Wright blyinfattade glas under 1800-talets slut och 1900-talets första decennier. Men kombinationen av textil och smycken på detta sätt är unik. 

Hide & Seek – Things Are Not What They Seem är ett väl komponerat helhetsverk men delarna fungerar också separat. Mattan är som nämnts ovan utförd i mindre delar. Dessa är tänkta att hitta sin plats på en vägg medan broscherna kan göra utflykter och bäras av någon en stund för att sedan ”landa” på sin plats på mattan till kvällen.2 

Verket är ett exempel på ett ovanligt samarbetsprojekt inom formområdet. Det ger inte bara nya perspektiv på smyckekonsten och textilkonsten per se, utan lyfter konsthantverket till nya dimensioner genom att två konstnärer samarbetar genom sina respektive material för att mötas i ett helhetskonstverk. 

Hide & Seek – Things Are Not What They Seem premiärvisades på Galleri Sebastian Schildt, Strandvägen 5b i Stockholm från 22 april till 14 maj 2017.

Anna Forsberg
Anna Forsberg har designat mattor för sitt företag Makeda sedan 2009.3 Utgångspunkten var att hon ville omvandla sin konst och grafiska design till användbara föremål och därför började hon arbeta med mattor. Dels är de tvådimensionella, dels förhöjer textilen mönstren, både vad gäller färgens mättnad och grad av glans. Flera av Forsbergs mattor har motiv som återger insekters symmetriska mönster. Forsberg framhåller att hennes farfar hade en fjärilssamling som hon fascinerades av redan som barn.4

Mattorna tillverkas i Kathmandu i Nepal.5 Att knyta mattor för hand har en lång tradition. Materialen är ull och silke som färgas med växtfärger. Allteftersom en matta används förändras dess färg och textur och Forsberg menar att patinan bidrar till dess estetiska kvalitet.

Märta Mattsson
Den svenska smyckekonsten har rönt internationell uppmärksamhet under 2000-talets första decennier.6 En av dem som bidragit till denna utveckling är Märta Mattsson. Hennes smycken har kretsat kring naturen i allmänhet och insekter i synnerhet. Här finns historiska referenser till 1600-talets kuriosakabinett och nautiluspokaler, där mötet mellan naturens förunderliga skapelser och hantverkarens skicklighet fascinerade. I Nationalmuseums samling finns flera verk av Mattsson, det tidigaste förvärvet var Beetlejuice från 2009 (Fig. 3–4). Denna består av en verklig skalbagge som klyfts på mitten och vars inälvor ersatts av gula stenar. Delarna har gjutits in i genomskinlig plast och kan bäras som en brosch.

Cikador har varit ett återkommande motiv i Mattssons smyckekonst. Hon kan använd hela djuret eller plockar av vingarna och forma dem till broscher, halssmycken eller örhängen. Cikadorna dekorerar hon med emaljfärger och glitter, inte minst de naturligt genomskinliga vingarna förhöjs med färger som förtydligar deras form och mönster. Estetiskt spelar Mattssons smyckekonst mellan det frånstötande och det attraktiva, mellan kitsch och skönhet.

Cikador
Cikador lever i tropiskt klimat. Det finns flera arter och den största kan bli 11 cm med ett vingspann om 22 cm. Vingarna är genomskinliga och kroppens färg är väl anpassad till omgivningen, den kan vara brun, svart, grön eller orange. Hanarnas sång är ett av de starkaste ljud som insekter kan frambringa, det kan gå upp till 120 decibel. I Kina anses cikadan vara en delikatess.

  1. Samtal med Anna Forsberg och Märta Mattsson 21 april 2017.

  2. Ibid.

  3. Makeda är namnet på drottningen av Saba i etiopiska berättelser. Hon hade med sig stora rikedomar till kung Salomo i Jerusalem, där hon prövade hans visdom med svåra frågor eller gåtor. Eftersom hon var nöjd med hans svar utbytte de gåvor innan hon återvände hem. Bland hennes gåvor till kunden fanns en magisk matta av grönt silke och den inspirerade Anna Forsberg till att namnge sitt företag Makeda. www.madedarugs.com, (17 mars 2018).

  4. Samtal med Anna Forsberg och Märta Mattsson 21 april 2017.

  5. Företaget Makeda är anslutet till den internationella organisationen Good Weave som arbetar mot barnarbete och för goda arbetsvillkor för de vuxna som arbetar med handknutna och handvävda mattor inom mattinsdustrin. www.makedarugs.com, (17 mars 2018).

  6. Cilla Robach, ”Materiality, Body and Culture – Contemporary Jewellery”, Art Bulletin of Nationalmuseum Stockholm, vol 23 (2017), s. 79–86. Inger Wästberg, Contemporary Swedish Art Jewellery, Stockholm 2013.