NMB 345
Fransk 1800-talskonst hörde till de områden Nationalmusei Vänner koncentrerade sig på under de första 50 åren. Impressionisten Edgar Degas pastell Två dansöser var ett av de första förvärven i den satsningen. Redan 1913, två år efter att Nationalmusei Vänner grundats, skänkte föreningen den till Nationalmuseum.
Edgar Degas intresserade sig, liksom övriga impressionister, för den moderna staden, ljus och rörelse. Pastellen Två dansöser är ett bra exempel på detta. Dansöserna är fångade i rörelse då de är på väg att göra sig i ordning för att gå in på scenen. De är placerade så långt fram i bilden att vi inte ser deras ben, en djärv beskärning inspirerad av de japanska träsnitt som uppskattades av konstnärerna i slutet av 1800-talet.
Två dansöser är i stort sett uppbyggd av två färger rosa och blå-grönt och ingår i en serie där Degas använde fotografier tagna i ateljé, på Montmarte som förlaga.