Bild: Hötorget med Konserthuset i fonden. Froto: Mats Lundqvist.

VISNINGAR - KONSERTHUSET STOCKHOLM

Konserthuset skapades av arkitekten Ivar Tengbom och hans vision om att bygga ett tempel till musikens ära. Upprinnelsen var en orkester – den som så småningom blev Kungliga filharmonikerna – och som behövde ett konserthus. För att avhjälpa detta utlystes 1919 en tävling och Tengbom vann med sitt förslag, Det röda hjärtat. Byggnaden stod klar 1926 och blev ett blått hus som leder in till det hjärta där musiken pulserar.

För inredningar och utsmyckning engagerades tidens ledande formgivare och konstnärer, som till exempel Carl Milles, Carl Malmsten och Isaac Grünewald. Den sistnämnde bistod också Ivar Tengbom vid valet av fasadfärg. Grünewald gjorde även målningarna i den lilla konsertsalen, Grünewaldsalen.

Öppningssidans bild: Orfeusbrunnen utförd 1926-1936 av Carl Milles (1875-1955). Foto: Yanan Li.

Visningar 30 september

Fler programpunkter >>