Hem
Om NMV
Aktuellt
Fördjupning
Program
Resor
Bli Medlem
Min sida

Nationalmusei Vänner

Hem
Om NMV
Aktuellt
Fördjupning
Program
Resor
Bli Medlem
Min sida
  Fig.1  François-André Vincent (1746–1816), Alkibiades undervisas av Sokrates, 1777. Olja på duk, 98,5 x 129,5 cm. Inköp med Hedda och N.D. Qvists donationsmedel. Nationalmuseum, NM 7517. Foto: Cecilia Heisser/Nationalmuseum.

Fig.1 François-André Vincent (1746–1816), Alkibiades undervisas av Sokrates, 1777. Olja på duk, 98,5 x 129,5 cm. Inköp med Hedda och N.D. Qvists donationsmedel. Nationalmuseum, NM 7517. Foto: Cecilia Heisser/Nationalmuseum.

  Fig.1  François-André Vincent (1746–1816), Porträtt av Johan Tobias Sergel, 1774. Penna och brunt bläck, pensel och lavering i brunt, 323 x 205 mm, Harry G. Sperling Fund, 1974. Metropolitan Museum of Art, New York, 1974.46. Foto: The Metropolitan

Fig.1 François-André Vincent (1746–1816), Porträtt av Johan Tobias Sergel, 1774. Penna och brunt bläck, pensel och lavering i brunt, 323 x 205 mm, Harry G. Sperling Fund, 1974. Metropolitan Museum of Art, New York, 1974.46. Foto: The Metropolitan Museum of Art, New York, NY/Public Domain.

  Fig.3  François-André Vincent (1746–1816), Johan Tobias Sergel och okänd man vid cembalo, 1774. Rödkrita, penna och brunt bläck, lavering i brunt och grått, 344 x 200 mm. Inköp med Axel och Nora Lundgrens stiftelse. Nationalmuseum, NMH 49/2014. Fot

Fig.3 François-André Vincent (1746–1816), Johan Tobias Sergel och okänd man vid cembalo, 1774. Rödkrita, penna och brunt bläck, lavering i brunt och grått, 344 x 200 mm. Inköp med Axel och Nora Lundgrens stiftelse. Nationalmuseum, NMH 49/2014. Foto: Nationalmuseum.

  Fig.4  Moricaud Franconville (verksam 1700-talet) konstnär och Jean-Baptiste Stouf (1742–1826) inventor, Utländska stipendiater i Rom, 1, 1770s. Etsning. Ett av åtta blad som är delvis hopklistrade och monterade tillsammans i en passepartout. Inköp

Fig.4 Moricaud Franconville (verksam 1700-talet) konstnär och Jean-Baptiste Stouf (1742–1826) inventor, Utländska stipendiater i Rom, 1, 1770s. Etsning. Ett av åtta blad som är delvis hopklistrade och monterade tillsammans i en passepartout. Inköp 1876 (J.T. Sergel). Nationalmuseum, NMG 176/1876. Foto: Erik Cornelius/Nationalmuseum.

  Fig.5  Moricaud Franconville (verksam 1700-talet) konstnär och Jean-Baptiste Stouf (1742–1826) inventor, Utländska konstnärsstipendiater i Rom, 7, c. 1772. Etsning. Ett av åtta blad som är delvis hopklistrade och monterade tillsammans i en passepar

Fig.5 Moricaud Franconville (verksam 1700-talet) konstnär och Jean-Baptiste Stouf (1742–1826) inventor, Utländska konstnärsstipendiater i Rom, 7, c. 1772. Etsning. Ett av åtta blad som är delvis hopklistrade och monterade tillsammans i en passepartout. Inköp 1876 (J.T. Sergel). Nationalmuseum, NMG 182/1876. Foto: Erik Cornelius/Nationalmuseum.

  Fig.6  François-André Vincent (1746–1816), Strid med kentaur. Svartkrita på papper. Contre-épreuve, 408 x 457 mm. Nationalmuseum, NMH 1678/1875. Foto: Viktor Fordell/Nationalmuseum.

Fig.6 François-André Vincent (1746–1816), Strid med kentaur. Svartkrita på papper. Contre-épreuve, 408 x 457 mm. Nationalmuseum, NMH 1678/1875. Foto: Viktor Fordell/Nationalmuseum.

  Fig.7  François-André Vincent (1746–1816), Akilles driver sina fiender ut i floden Scamander. Svartkrita, förhöjd med vitt, på papper, 493 x 380 mm. Nationalmuseum, NMH 1690/1875. Foto: Cecilia Heisser/Nationalmuseum.

Fig.7 François-André Vincent (1746–1816), Akilles driver sina fiender ut i floden Scamander. Svartkrita, förhöjd med vitt, på papper, 493 x 380 mm. Nationalmuseum, NMH 1690/1875. Foto: Cecilia Heisser/Nationalmuseum.

  Fig.8  Johan Tobias Sergel (1740–1814), Diomedes, två skisser av hjälm och huvud i profil. Penna och brunt bläck på papper, 278 x 107 mm. Nationalmuseum, NMH 1019/1875. Foto: Erik Cornelius/Nationalmuseum.

Fig.8 Johan Tobias Sergel (1740–1814), Diomedes, två skisser av hjälm och huvud i profil. Penna och brunt bläck på papper, 278 x 107 mm. Nationalmuseum, NMH 1019/1875. Foto: Erik Cornelius/Nationalmuseum.

  Fig.9  Johan Tobias Sergel (1740–1814), Diomedes, detaljskiss av hjälm och huvud i profil. Rödkrita på italienskt papper, 277 x 200 mm. Nationalmuseum, NMH 1026/1875. Foto: Erik Cornelius/Nationalmuseum.

Fig.9 Johan Tobias Sergel (1740–1814), Diomedes, detaljskiss av hjälm och huvud i profil. Rödkrita på italienskt papper, 277 x 200 mm. Nationalmuseum, NMH 1026/1875. Foto: Erik Cornelius/Nationalmuseum.

1 2 3 4 5 6 7 8 9
Föregående Nästa
  Fig.1  François-André Vincent (1746–1816), Alkibiades undervisas av Sokrates, 1777. Olja på duk, 98,5 x 129,5 cm. Inköp med Hedda och N.D. Qvists donationsmedel. Nationalmuseum, NM 7517. Foto: Cecilia Heisser/Nationalmuseum.
  Fig.1  François-André Vincent (1746–1816), Porträtt av Johan Tobias Sergel, 1774. Penna och brunt bläck, pensel och lavering i brunt, 323 x 205 mm, Harry G. Sperling Fund, 1974. Metropolitan Museum of Art, New York, 1974.46. Foto: The Metropolitan
  Fig.3  François-André Vincent (1746–1816), Johan Tobias Sergel och okänd man vid cembalo, 1774. Rödkrita, penna och brunt bläck, lavering i brunt och grått, 344 x 200 mm. Inköp med Axel och Nora Lundgrens stiftelse. Nationalmuseum, NMH 49/2014. Fot
  Fig.4  Moricaud Franconville (verksam 1700-talet) konstnär och Jean-Baptiste Stouf (1742–1826) inventor, Utländska stipendiater i Rom, 1, 1770s. Etsning. Ett av åtta blad som är delvis hopklistrade och monterade tillsammans i en passepartout. Inköp
  Fig.5  Moricaud Franconville (verksam 1700-talet) konstnär och Jean-Baptiste Stouf (1742–1826) inventor, Utländska konstnärsstipendiater i Rom, 7, c. 1772. Etsning. Ett av åtta blad som är delvis hopklistrade och monterade tillsammans i en passepar
  Fig.6  François-André Vincent (1746–1816), Strid med kentaur. Svartkrita på papper. Contre-épreuve, 408 x 457 mm. Nationalmuseum, NMH 1678/1875. Foto: Viktor Fordell/Nationalmuseum.
  Fig.7  François-André Vincent (1746–1816), Akilles driver sina fiender ut i floden Scamander. Svartkrita, förhöjd med vitt, på papper, 493 x 380 mm. Nationalmuseum, NMH 1690/1875. Foto: Cecilia Heisser/Nationalmuseum.
  Fig.8  Johan Tobias Sergel (1740–1814), Diomedes, två skisser av hjälm och huvud i profil. Penna och brunt bläck på papper, 278 x 107 mm. Nationalmuseum, NMH 1019/1875. Foto: Erik Cornelius/Nationalmuseum.
  Fig.9  Johan Tobias Sergel (1740–1814), Diomedes, detaljskiss av hjälm och huvud i profil. Rödkrita på italienskt papper, 277 x 200 mm. Nationalmuseum, NMH 1026/1875. Foto: Erik Cornelius/Nationalmuseum.
Back to Top
Föreningen Nationalmusei Vänner, Box 16176, 103 24 Stockholm, Sweden08-611 38 03Anneli.Magnusson@nationalmuseum.se

Föreningen Nationalmusei Vänner, Box 16176, 103 24 Stockholm, 08-611 38 03

nationalmuseivanner@nationalmuseum.se